اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

عــــــقـــــــدتى .... ســـــبـــب بــلـــوتـــــــى






السبت، 12 سبتمبر 2009

أنا والمعقد

من هنا ... من مدونة عقدة ... نبدا حكايات أنا والمعقد .... وانا " اللى هو انا :D" والمعقد ... دا برضوا أنا ... يمكن اكون انا سليم .. بس جوايا عقد كتير ... ومن دلوقتى ... هبدأ أحاول أحقق مع نفسى ... واعرف ... ايه العقدة اللى موجودة ... واحاول افكها ... قصدى احلها .

عقدة التغيير

المعقد : التغيير بقى بالنسبة حاجة صعبة قوى قوى قوى
أنا : ليه بس دا الناس كلها بتحب التغيير وبتكره الروتين
المعقد : أنا بقى غير الناس انا بقى بحب الروتين ... اهو على الاقل الواحد بيبقى عارف الدنيا رايحة فين ... وجاية منين .
أنا : مش فاهم فهمنى اكتر
المعقد : يعنى بص انا مش عاوز افرح خالص ... بس مش عاوز احزن... عاوز ابقى فى النص .. لا زعلان ولا مبسوط... دا حتى لما ببقى حاسس انى هنبسط او هفرح بتنكد ... واقول هتحصلى حاجة وحشة .
أنا : لدرجة دى
المعقد : واكتر ....
أنا : بس مينفعش اللى انت بتقوله دا .. الدنيا لازم يكون فيها حزن عشان نحس بطعم الفرح ... لازم نتعب عشان نحس بطعم النجاح ... لازم ...
المعقد : يا عم انت هتخطب ما انا فاهم الكلام دا كله ... بس انا بقولك لو هفرح ... افرح على طول ... ولو هزعل ازعل على طول وامرى لله ... وهو دا على فكرة اللى بيحصل دلوقتى .
أنا : والله دى مشكلة كبيرة قوى ...
المعقد : تعرف انى رمضان لما بيبجى ببقى مش مبسوط
أنا : ايه دا ؟ فى حد يبقى مش مبسوط لما رمضان يجى ؟
المعقد : أنا
أنا : ليه بقى ؟؟
المعقد : اصل رمضان دا بيبقى غير شهور السنة كلها ... انا طبعا مبحبش التغيير .. ورمضان دا كله تغيير فى تغيير ... كل حاجة بتتلخبط الاكل والنوم والدنيا ... كل حاجة .. كل حاجة
أنا : بس بيبقى التغيير للاحسن
المعقد : ايوا بس عشان ادخل فى جو رمضان ممكن ااقعد اسبوع او 10 ايام متلخبط ومش عارف راسى من رجلى دا غير ان رمضان بيبقى شهر واحد عشان عقبال ما اتعود على جو رمضان يكون رمضان مشى ...ويبدا تغيير تانى بعد رمضان .. وطبعا باخد وقت عشان اطلع من جو رمضان .
أنا : مممممممممممم مشكلة
المعقد : اصل يا السنة كلها تبقى رمضان .... يا رمضان يقدم استقالته ويسيب السنة .
أنا : ههههههههه بس يا بنى اللى انت بتقوله دا جنان !
المعقد : دا للاسف حاجة مش بايديا ... انا باخد وقت كتير على ما اتغيير .. ساعات بتبقى حلوة .. لانى مش ببقى ماشى ورا اى حاجة والسلام ... وساعات بتبقى وحشة عشان مش ببقى مواكب الدنيا وحاسس انى متاخر عن كل حاجة
أنا : بس ربنا خلقنا كدا ... دا فطرة عليها الانسان ... انت عاوز تبقى ثابت ... وكلنا بنتغير ... بنجوع وناكل .. ونشرب ونعطش ..ونفرح ونزعل ... يعنى التغيير دا فى كل حاجة ...
المعقد : بس انا بتعب من التغيير ... يعنى مش ببقى رافض ليه ... بس باخد وقت عقبال ما اتعود عليه .. وطبعا الوقت دا مش بيبقى لطيف يعنى .. بس لما بتعود على الوضع الجديد ببقى كويس قوى .
أنا : فى الحقيقة حاجة صعبة قوى ... مشكلة !!!
المعقد :عارف ساعات ببقى مش عاوز البس حاجة جديدة لانى بحس انها غريبة عليا ... مش متعود عليها ...ساعات بغسلها الاول عشان محسش انها جديدة أحس أنها عادية .
أنا : وفيها ايه يعنى لما تحس انها جديدة ؟
المعقد : مش عارف بحس انى مش انا ... مش واخد على الوضع دا ... يعنى انت مش كل يوم بتلبس حاجة جديدة وبصراحة انا بحب العشرة بيبنى وبين الهدوم واى حاجة عايش معاها .
أنا : وربنا أنت حكايتك حكاية
المعقد : اه والله والواحد تعبان قوى ومش عارف يعمل ايه .

0 Comments: